سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴  |  Tuesday, 03 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۸۵۹۶
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۷
سپهر نصیحت گر:اولین اقدام برادران لومیر برای استفاده از موسیقی در حین نمایش فیلم به اندازه‌ای صنعت موسیقی و فیلم‌سازی را به یکدیگر نزدیک کرد که بعدها تماشای یک فیلم بدون حضور موسیقی برای مخاطب امری کسل کننده به شمار می‌آمد. ساختمان سینما علاوه بر وجود عناصر بصری همیشه به دنبال متنی است که فراتر از امکان تماشا بتواند مخاطب را به دایره‌ای از احساسات تجربه نشده هدایت کند، بدیهی است که موسیقی به عنوان یک هنر کاملا ذهنی و ناملموس می‌تواند در روند هم‌نشینی با متن از آغاز تا پایان، هر آن چیزی را که عناصر تصویر در خود نداشته را با زبانی دیگر به گوش مخاطب برساند. موسیقی فیلم نه تنها یک موسیقی یا آهنگی برای خلق یک لحظه نیست، بلکه معنایی روایی است که مخاطب را به جهان متن و تمام احساسات موجود در آن فرا می‌خواند.

در حال حاضر بسیاری از سینماگران یا حداقل سینماگرانی که به تولیدات هنری گرایش دارد در حالت کلی یا منکر پیوند موسیقی در فیلم هستند و یا سعی می‌کنند از تاثیر موسیقی در فیلم بکاهند. در حالی که تجربه کمپانی‌های مطرح فیلم‌سازی در طول تاریخ ثابت کرده است که موسیقی علاوه بر پیشبرد داستان می‌تواند نوعی از کارگردانی دوم را به محصول نهایی اضافه کند. حضور‌ جان ویلیامز (آهنگساز فیلم) در فیلم‌هایی مانند سوپرمن، جنگ ستارگان، پارک ژوراسیک و غیره از جمله نمونه‌های معروف و مشهودی است که پیوند جدایی ناپذیر موسیقی با فیلم را اثبات می‌کند و این مهم را گوش زد می‌کند که حضور موسیقی در کنار یک روایت تا اندازه بسیار زیادی ضعف‌های بصری یا کارگردانی نشده کار را پوشش داده و نقاط خالی از معنا یا فرم را به نقطه عطف داستان مبدل می‌کند. هنگامی سوپرمن با تکیه بر تکنیک‌های سینمایی بر فراز آسمان پرواز می‌کند این تنها موسیقی است که هیجان و باور مخاطب را در دست می‌گیرد و با هر لحظه پرواز حس رهایی را به مخاطب نشسته بر روس صندلی سینما القا می‌کند.

گزارشی از هم‌نشینی موسیقی با فیلم |مروری کوتاه بر تاثیر سینمای «لومیر» و «نولان»بر موسیقی

همچنین با مرور اجمالی فیلم‌های کریستوفر نولان (کارگردان هالیوود) و همکاری او با هانس زیمر (آهنگساز فیلم) به وضوح درمی‌یابیم که موسیقی علاوه بر تقویت شخصیت‌های حاضر در یک روایت به تنهایی صاحب شخصیتی است که بدون حضور او داستان پیش نمی‌رود، برای مثال در فیلم «میان ستاره‌ای» موسیقی بدون توجه به شخصیت‌های داستان از ورای جهانی به گوش می‌رسد که برای مخاطب آشنا نیست. چراکه شخصیت‌های مختلف در مسیر سفری بی‌بازگشت به فضا قدم بر تصویری می‌گذارد که مخاطب ندیده و این وظیفه موسیقی است که جهان ناشناخته کارگردان به مخاطب معرفی کند. موسیقی این فیلم با به کارگیری اصوات کم‌تر شنیده شده دست به ایجاد جهانی می‌زند که به هیچ عنوان در قالب تصویر نمی‌توان آن را به نمایش گذاشت.

با تعریف حاضر از نقش موسیقی در فیلم عده‌ی دیگری از فیلم‌سازان تجاری یا تازه‌کار هستند که به گفته شهید آوینی صرف نظر از جایگاه ارزشمند موسیقی در فیلم، تنها می‌خواهند نقص بیان هنری خویش را با وجود موسیقی بپوشانند، که البته هر چند ظاهرا در این کار توفیق پیدا می‌کنند اما نتیجه‌ای جز ایجاد ابتذال ندارند.

سینما قبل از این‌که مدیومی هنری باشد صنعتی آمیخته به رشته‌هایی است که هر کدام از آن‌ها به تنهایی توان ارايه شدن و برقراری ارتباط با مخاطب را دارند، به عبارت دیگر یک موسیقی فیلم می‌تواند در عین پیوند با داستان سینمایی اثر مستقلی باشد که مخاطب حتی بدون دیدن آن تمام ارجاعات و درونیات آهنگساز را دریابد. بر همین اساس حضور یک هنر مستقل در صنعت سینما در عین هم‌پوشانی با رشته‌های مختلف باید منجر به تولید اثری شود که در فضایی جدید و فارغ از حرکت انفرادی به نمایش درمی‌آید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳